tirsdag 4. juni 2013

Lekser og vurderinger

Hei!

I dag leste jeg en artikkel som ble publisert i aftenposten 31. mai 2013. Artikkelen handlet om at elever med mye prøver og lekser får dårligere karakterer. Du kan lese artikkelen her.

I følge en rapport fra Forskningsinstituttet NIFU, tyder mye på at elevene ikke lærer mer selv om de har mange prøver, leksehøringer, innleveringer og presentasjoner, men viser derimot at et så høyt omfang av vurderinger virker negativt på hvordan elevene gjør det på skolen.

Det ble gjort en elevundersøkelse hvor 10.-klassinger ble spurt om hvor ofte de hadde vurderinger og hvilke karakter de hadde i de ulike fagene. Elevene som sa de hadde mye vurdering, hadde lavere karaktersnitt enn elevene med mindre omfang av vurdering. Det ble også gjort en spørreundersøkelse blant elevene i 9. klasse og i 1. klasse på videregående, og forskerne fant den samme tendensen.

Det har også blitt gjort et prosjekt som forsøkte å beregne effekten av lekser for barneskoleelever. De fant at effekten var positiv; sannsynligvis lærer de aller fleste litt av lekser og lekser blir viktigere jo eldre elevene blir. Når man blir eldre og skoleresultatene betyr noe, gjør man en større innsats.

Men for at leksene og vurderingene skal virke positivt på elevenes prestasjoner, er det viktig at det integreres i undervisningen og at elevene får tilbakemeldinger på arbeidet sitt. Hvis eleven ikke får oppfølging og tilbakemelding vil det ikke gi bedre prestasjoner.

Samfunnsøkonomiprofessor Torberg Falch ved NTNU er for en gylden middelvei. Han mener det er feil å gi veldig mye prøver og det er feil å gi lite prøver. Hvis man gir lite prøver kan man signalisere at det ikke er viktig. Men for mange prøver kan bli slitsomt og gå utover elevenes motivasjon.

Jeg er veldig enig med dette, det må så klart være en middelvei hvor vi har både lekser og vurderinger, men ikke for mye. Altså øvelse gjør jo mester; for å bli god i noe må man jobbe med det. Derfor synes jeg at det er veldig viktig med lekser. Mye leksejobbing og gode tilbakemeldinger fra læreren vil selvfølgelig fremme læringen. Men hvis det blir for mye lekser og vurderinger vil kanskje elevene bli slitne og lite motiverte.

Ofte er det flere prøver, innleveringer og framføringer i samme uken, som er ganske stressende og man må gjerne prioritere noen av dem. Hvis disse prøvene kunne heller vært mer jevnt spredd over ukene i stedet for at det kommer mye i noen perioder, ville det kanskje føre til bedre resultater.

Det er også viktig at elevene vet om forskjellige måter å lære på, altså ulike læringsstrategier. Elevene må selv vite hvilke metode som fungerer for dem. Jeg tror det beste er om man jobber jevnt med fagene og har flere småtester. Det tror jeg vil være veldig lærerikt. Men det ganske travelt i ukene, elevene har mye de skal gjøre. De har flere ulike fag de må jobbe med og de har også gjerne andre ting de skal få tid til på fritiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar